تبليغاتX
اخبار و اطلاعات علمی
پنجشنبه چهاردهم تیر 1386
شكلات تيره فشار خون را پايين مي‌آورد.
تحقيقات تازه حاكي است كه خوردن روزانه مقداري شكلات تيره مي‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتيجه از خطر سكته مغزي بكاهد.

به گزارش روز چهارشنبه شبكه خبري بي‌بي‌سي، دراين مطالعه ‪ ۴۴‬داوطلب مبتلا به فشار خون بالا به دو گروه تقسيم شدند. يك گروه روزانه شش گرم شكلات تيره مصرف كردند و گروه ديگر همين مقدار شكلات سفيد.

محققان در نشريه "امريكن مديسين" (‪ (JAMA‬نوشتند كه فشار خون اعضاي گروه اول كمي افت كرد، اما گروه ديگر شاهد هيچگونه تغييري نبود.

با اين حال بنياد قلب انگليس هشدار داد كه شكلات "جزو تنقلات است ، نه داروها".

اين موضوع كه كاكائو داراي خواص بهداشتي است تازگي ندارد و پژوهش‌هاي قبلي نيز حاكي بر اين موضوع بود.

اين خاصيت به مواد شيميايي موجود در اين گياه به نام "فلاوانول"ها نسبت داده مي‌شود.

بااين حال تصور مي‌شد كه براي كاهش فشار خون لازم است مقدار زيادي شكلات تيره مصرف شود و به علاوه فوايد آن به خاطر بالا بودن مقدار چربي و قند در شكلات خنثي مي‌شود.

اما محققان در بيمارستان دانشگاه كلن گفتند كه آنها نشان داده‌اند كه با مصرف تنها مقداراندكي شكلات، به اندازه روزانه ‪ ۳۰‬كالري، مي‌توان به اين نتيجه رسيد.

آنها ‪ ۴۴‬نفر در فاصله سني ‪ ۵۶‬تا ‪ ۷۳‬ساله را كه از نظر فشار خون به دو گروه تقسيم مي‌شدند مورد مطالعه قرار دادند. فشار خون يك گروه بين ‪۱۳۰/۸۵‬ تا ‪ ۱۳۹/۸۹‬بود كه به "پيش فشارخون بالا" (‪ (prehypertension‬موسوم است.

فشار گروه ديگر ‪ ۱۴۰/۹۰‬تا ‪ ۱۶۰/۱۰۰‬بود كه به فشار خون بالاي مرحله يك موسوم است.

ميزان وزن، گلوكوز و چربي بدن هيچ يك از كساني كه شكلات تيره مصرف كردند در دوره مطالعه تغييري نكرد. اما فشار "سيستوليك" (رقم بالايي) آنها به انداز ‪ ۲/۹‬ميلي متر جيوه و فشار "داياستوليك" (رقم پاييني) ‪ ۱/۹‬افت كرد.

محققان اشاره كردند كه هرچند اين افت اندك، اما از لحاظ تاثير كلينيكي قابل توجه است. آنها نوشتند كه كاهشي به اندازه سه ميليمتر جيوه مي‌تواند "خطر نسبي مرگ دراثر سكته مغزي را هشت درصد، در اثر بيماري قلبي را به اندازه پنج درصد و در اثر ساير علل را به اندازه چهار درصد كاهش دهد." آنها همچنين تاكيد كردند كه مصرف چند تكه شكلات تيره در روز خيلي آسانتر از "تغييرات مشكل در عادات" براي كاهش فشار است.

با اين حال مهم است به ياد داشته باشيم كه شكلات همچنين پر از چربي و كالري است و بنابراين زياده‌روي در خوردن آن براي قلب خوب نيست.

ميوه‌ها و سبزيجات طيفي از پلي فلاوانول‌ها را علاوه بر ويتامين‌ها و مواد معدني به بدن مي‌رسانند و بنابراين مصرف روزانه پنج وعده ميوه و سبزيجات در روز بهترين راه حفاظت از قلب است و در ضمن لازم نيست نگران زياد خوردن آن باشيد.

نوشته شده توسط سحر در 11:55 قبل از ظهر | | لینک به این مطلب
چهارشنبه سیزدهم تیر 1386
هنگام كار با رايانه، بيشتر پلك بزنيد.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: هنگام كار با رايانه ناخودآگاه حالت خيرگي براي فرد پيش مي‌آيد و بدون آنكه خود بخواهد كمتر پلك مي‌زند كه براي جلوگيري از خشكي چشم و سوزش هنگام كار با رايانه بايد بيشتر پلك زد.

دكتر "ضياء‌الدين يزديان" روزچهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آي‌تي ايرنا گفت: كساني كه با رايانه كار مي‌كنند شامل دو دسته افرادند يا چشمان ضعيفي دارند و يا چشمانشان در سلامت كامل است.

به گفته وي كساني كه چشمان ضعيفي دارند به ويژه چشمان آستيگمات، بايد از عينك استفاده كنند، زيرا عدم استفاده از عينك باعث سردرد و چشم‌درد مي‌شود و بدين ترتيب كاركرد آنها پايين مي‌آيد.

اين متخصص چشم اظهار داشت: گاهي چشمهاي برخي از افراد نيز ضعيف نيست اما هنگام كار با رايانه زود خسته مي‌شود، اين افراد داراي انحراف‌هاي مخفي چشم هستند كه بايد به چشم پزشك براي دريافت تمرينات تقويت ماهيچه‌هاي چشم (ارتوپتيك) مراجعه كنند.

وي تاكيد كرد: همچنين كساني كه در طول روز تمام مدت كارشان با رايانه است نبايد به صورت مدام با كامپيوتر كار كنند بلكه بايد كارشان منقطع باشد.

دكتر يزديان ادامه داد: هنگام كار با كامپيوتر سطح آن بايد بالاتر از محل نشستن فرد باشد.

اين متخصص چشم افزود: كساني كه در سن آغاز پيرچشمي هستند بايد پس از يك ساعت كار با رايانه چند دقيقه به چشم استراحت دهند.

افراد عينكي نيز بهتر است از عينك‌هاي آنتي رفلكس استفاده كنند زيرا اين عينك‌ها از رسيدن تابش‌هاي مضر نور به چشم جلوگيري مي‌كند.

نوشته شده توسط سحر در 3:46 بعد از ظهر | | لینک به این مطلب
سه شنبه دوازدهم تیر 1386
توجه: هيچ يك از رژيم‌هاي لاغري معجزه نمي‌كنند!!!
محققان به كساني كه به دنبال رژيم لاغري كامل و بي‌نقصي هستند مي‌گويند:
تمام رژيم‌هاي لاغري تقريبا نتيجه مشابهي دارند و هيچ كدام از آنها معجزه نمي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، يك رژيم لاغري عادي به مردم كمك مي‌كند كه بطور متوسط شش درصد از وزن خود را كه معمولا معادل ‪ ۵‬تا‪ ۷‬كيلو است از دست بدهند اما بيشتر مردم پس از پنج سال دوباره تمام اين وزن را اضافه مي‌كنند.

به گفته دكتر "مايكل دنسينگر" از "مركز پزشكي تافتس- نيوانگلند" در بوستون، داروهاي كاهش وزن نيز به همين ترتيب، در بلندمدت بي‌اثر هستند.

دنسينگر كه مطالعه وي در "سالنامه پزشكي داخلي" منتشر شده است، اين يافته را نااميدكننده خواند اما ابراز اميدواري كرد كه در آينده رژيم‌هاي بهتري ارايه شود. او گفت اكنون محققان سرگرم شناسايي عواملي هستند كه قدرت تاثير رژيم‌ها را بيشتر مي‌كنند.

براي افرادي كه اميدوارند يك روش ملايم‌تر براي لاغري بتواند در بلندمدت اثر بيشتري داشته باشد، اين خبر بدي است.

تحقيقات نشان داده است آندسته از رژيم‌هاي غذايي كه باعث كاستن از ميزان كالري مصرفي فرد مي‌شوند، اثر بهتري دارند و برنامه‌هايي كه در آن‌ها افراد بايد مراجعات بيشتري به گروه‌هاي رژيمي يا دفتر يك مشاور تغذيه داشته باشند، نيز به همين ترتيب موثرترند.

اما خبر خوشي كه محققان مي‌دهند، آنست كه كاهش وزن حتي اگر اندك و موقتي باشد نيز مي‌تواند براي سلامتي مفيد باشد.

به گفته آنان شش درصد كاهش وزن به مدت تقريبا پنج سال، به احتمال زياد اثرات مهمي روي سلامتي انسان باقي مي‌گذارد كه به تاخير انداختن ديابت از جمله آنهاست.

تقريبا دو سوم بزرگسالان آمريكايي اضافه وزن دارند يا چاق هستند و با خطر بالاتر ابتلا به ديابت، بيماري قلبي، فشار خون بالا و تصلب شريان و سرطان روبرو هستند.

نوشته شده توسط سحر در 1:0 بعد از ظهر | | لینک به این مطلب
دوشنبه یازدهم تیر 1386
خواب بعدازظهر براي كودكان مضر است!!
به عقيده پژوهشگران ، خواب بعدازظهر براي كودكان مضر است ، زيرا باعث محدود شدن توان يادگيري آنها و بي‌قراري به هنگام خواب شب مي‌شود. روزنامه ايتاليايي "لارپوبليكا" روز دوشنبه نوشت: عواقب خواب بعدازظهر و بلافاصله پس از نهار كه اغلب به‌آن عادت كرده‌ايم، براي كودكان مضر است. مطالعات نشان داده‌اند كه خواب بعدازظهر دركودكان باعث كوتاه شدن خواب شبانه وكاهش عكس‌العمل ذهني‌آنها نسبت به‌ساير همسالانشان‌كه فقط شب مي‌خوابند مي‌شود. پژوهشگران دانشگاه" مي‌سي سي پي" آمريكا از والدين ‪ ۷۳۸‬كودك بين ‪ ۲‬تا ‪ ۱۲‬سال ، اطلاعاتي درباره عادات خواب آنان پرسيدند. در نتيجه معلوم شد آنهايي كه بعدازظهرها مي‌خوابيدند ‪ ۳۹‬دقيقه ديرتر از كودكاني كه فقط شب ها به رختخواب مي‌روند ، خوابشان مي‌برد. اين كودكان نه تنها با مشكل خوابيدن در شب مواجه مي‌شوند، بلكه براي بيدار شدن در صبح نيز مشكل دارند. البته اين موضوع درخصوص بزرگسال متفاوت است. دركشورهاي آمريكاي لاتين جايي كه خواب بعدازظهر عادتي خوب محسوب مي‌شود ، ضريب مرگ و مير براي بيماري‌هاي قلبي كمتر از كشورهايي است كه اين عادت وجود ندارد.
نوشته شده توسط سحر در 7:37 بعد از ظهر | | لینک به این مطلب
یکشنبه دهم تیر 1386
اخبار علمی جدید
 شتاب زلزله در زمين‌هاي آبرفتي دو برابر مي‌شود  : 
 مدير بخش زلزله شناسي و مهندسي زلزله مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: براساس تحقيقات صورت گرفته مشخص شد كه شتاب زلزله در زمين‌هاي آبرفتي دو برابر مي‌شود.

دكتر علي بيت اللهي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: مناطقي كه خاكشان داراي ريزدانه بيشتري است و به اصطلاح " شل" هستند در زمان وقوع زلزله جابجايي بيشتري در آنان رخ مي‌دهد.

وي با اشاره به تحقيقات صورت گرفته دراين خصوص اظهار داشت: اگر ما ضريب زلزله در نقطه‌اي از خاك سفت است را يك عدد در نظر بگيريم بايد آن عدد را در زمين آبرفتي شل چند برابر فرض كنيم.

وي با اشاره به زلزله كجور در مازندران گفت: به علت آبرفتي بودن زمين آن منطقه شتاب زلزله در آنجا نسبت به ساير مناطق دو برابر شد.

بيت اللهي تصريح كرد: بايد در ساخت و ساز ابعاد ستون‌ها و تيرها با توجه به نوع خاك و ميزان فشار و شتاب در زمان وقوع زلزله تقويت شوند به همين دليل در ساخت و ساز بايد شرايط ساختگاهي بنا از لحاظ نوع زمين و جنس خاك مورد مطالعه قرار گيرد.

مدير بخش زلزله شناسي و مهندسي زلزله مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: در مطالعه شرايط ساختگاهي ساختمان، توجه به پارامترهاي شتاب جنبش نيرومند زمين در سطح زمين و رفتار ساختمان با توجه به اندازه فشار، تاكيد مي‌شود.

وي افزود: امروزه مطالعات ساختگاهي در ساخت و ساز فقط براي ساختمان- هاي بزرگ ، برج‌ها و برخي ساختمان‌هاي خاص لازم الاجرا است در حالي كه عمده خسارات در زمان وقوع زلزله شامل اماكن مسكوني مي‌شود،بنابراين اين مطالعات بايد به صورت يك برنامه ريزي جامع در طيف وسيع انجام شود.


 دانشمندان تغيير فصل را در سياره مشتري مشاهده كردند:   دانشمندان مي‌گويند نوارهاي ابري سياره مشتري احتمالا به علت تغيير فصل تغيير رنگ پيدا مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، دانشمندان ناسا و مومسسه علوم تلسكوپ فضايي در بالتيمور دريافته‌اند تصاوير دريافتي از تلكسوپ مدارگرد هابل برخي از جالبترين تغييرات جوي مشتري را كه تاكنون به ثبت رسيده است نشان مي‌دهد.

درحالي كه قسمتهاي سفيد نوارهاي ابر سياره قهوه‌اي رنگ مي‌شوند، رنگ قسمتهاي قهوه‌اي اين نوار ابري روشن‌تر مي‌شود.

"امي سيمون ميلر" دانشمندان علوم سيارات در مركز پروازفضايي گودارد مي‌گويد اين پديده هر از چند گاه يك بار رخ مي‌دهد.

مشتري هميشه به يك رنگ نمي‌ماند. اين تصاوير درست در زماني كه تحولي در سراسر اين سياره درحال وقوع است گرفته شده است و نشان مي‌دهد كمربندها و نوارها هم زمان تغيير رنگ مي‌دهند.

اين تغييرات كه به طور مشروح در نشاني اينترنتي
‪ http://hubblesite.org/news/2007/25‬بيان شده است ناشي از تغييرات فصلي است.

سال مشتري بسيار طولاني و برابر ‪ ۱۲‬سال زميني است.

تغيير در گرماي خورشيد بر گازهاي جو اين سياره غول پيكر تاثير مي‌گذارد. هنگامي كه سيارات در مدار خورشيد حركت مي‌كنند زوايه آنها نسبت به خورشيد تغيير مي‌كند و در نتيجه زاويه تابش پرتوهاي خورشيدي به آنها عوض مي‌شود كه اين امر به نوبه خود باعث تغيير فصل‌ها مي‌شود.

نوشته شده توسط سحر در 3:25 بعد از ظهر | | لینک به این مطلب
جمعه هشتم تیر 1386
هنگ كنگ اسكناس‌هايي از جنس پليمر چاپ كرد
بانك مركزي هنگ كنگ اقدام به انتشار اسكناس‌هاي ‪ ۱۰‬دلاري با جنس پليمر كرد.


به گزارش ايرنا،اسكناس‌هاي جديد از تاريخ نهم جولاي ‪ ) ۲۰۰۷‬هجدهم تيرماه جاري ) بتدريج وارد گردش پولي هنگ كنگ خواهد شد.

"هنري تنگ" وزير امور مالي هنگ گنگ گفت : تجربه استفاده از اين نوع اسكناس‌ها در كشورهايي كه از آن استفاده كرده‌اند ، نشانگر دوام و امنيت بيشتر اين نوع اسكناس مي‌باشد.

وي ،همچنين مزيت ديگر اين اسكناسها را سازگاري آنها با محيط زيست به لحاظ قابليت بازبافت آنها ذكر كرد.


نوشته شده توسط سحر در 10:0 بعد از ظهر | | لینک به این مطلب